Skip to main content

Colostrum Genactiv. Krok po kroku.

— JESZCZE BRAK —

Wybór twórców

W tym projekcie kluczowym twórcą był dla mnie scenograf. Mój wybór scenografa warunkowałem dwoma kategoriami. Musi to być osoba, która potrafi projektować w 3d, ponieważ projekt jest kreatywny, ale też trochę techniczny oraz ma w swoim portfolio studyjne projekty z rekwizytami w kolorach monochromatycznych. Wybrałem Dominikę Piaseczną, która miała na prawdę świetne i pasujące pod mój projekt portfolio oraz jest osobą bardzo wrażliwą na kolory i kreatywną, a tego było właśnie potrzeba.  

Kolejnym twórca niezwykle ważnym dla tego projektu, był Autor Zdjęć czyli operator. Od razu pomyślałem o Macieju Twardowskim, z którym miałem okazję już wcześniej pracować. To świetny operator, bardzo doświadczony w pracy w studio, szybki w ustawieniu światła, a dodatkowo jest oazą spokoju, która jest mi potrzebna w nerwach na planie, wynikających z łączenia dwóch ról: producenta i reżysera. Po wyborze tych dwóch kluczowych twórców i stworzenia przez nas trio, reszta już powinna zrobić się sama. Jak zwykle pozornie. Więcej o całym procesie tworzenia filmu reklamowego, przez który przeprowadzę Cię krok po kroku w artykule: Cenne rady i moje prywatne przemyślenia czyli tworzenie reklamy krok po kroku. 

Treatment reżyserski

Kolejnym krokiem było wzięcie na warsztat scenariusza. To moment, w którym reżyser powinien napisać treatment reżyserski. Jest to przeniesienie scenariusza z formy tekstowej na język filmowy, rozwinięcie i wzbogacenie scenariusza oraz przedstawienie wizji reżyserskiej. Jest to sprawdzian, czy wizja reżysera pokrywa się z wyobrażeniami klienta. Przyznam, że był to dla mnie najtrudniejszy moment. Nigdy wcześniej nie realizowałem tak abstrakcyjnego, studyjnego projektu i zastanawiałem się czy podołam. W internecie nie było praktycznie żadnych inspiracji, żeby się od czegoś odbić i wszystko nagle wydało mi się bardzo trudne. Usiadłem jednak, otworzyłem głowę, odrzuciłem myśli zwątpienia zacząłem tworzyć i osiągnąłem wszystko co chciałem.

Czy mój sprzęt jest odpowiedni do zadania?

Scenograf stworzyła projekt scenograficzny, który był zobrazowaniem wszystkich naszych pomysłów. Włożyła przy tym od siebie niesamowicie wiele w sam koncept, który przeszedł przez kolejną kreatywną głowę i ostatecznie zakończył swoją ewolucję. Na podstawie tego projektu stworzyłem wraz z operatorem shootingboard. Gdy masz już  w ręce shootingboard zajrzyj ostatecznie do listy sprzętu i sprawdź czy Twój sprzęt jest odpowiedni do ujęć. Braliśmy pod uwagę dwie kamery: RED lub Alexe Mini, wybór padł na Arii. Jednak jest w tej kamerze obrazek bardziej szlachetny, a i sama obsługa kamery przyjemniejsza. Werdykt na obiektywy szybki: Arri Master Prime, co tu dużo mówić są w czołówce najlepszych sferycznych obiektywów na świecie. Jeżeli chcesz wiedzieć, które obiektywy wybać do swojego filmu: sferyczne czy anamorficzne, koniecznie przeczytaj mój artykuł: Sferyczne czy anamorficzne 10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć przy wyborze.

Do ujęć fingerboard’u potrzebowaliśmy przejazdu kamery bardzo nisko nad stołem oraz close focus’a czyli macro. Gabaryty naszej kamery nie pomagały, odsuwały nam oś obiektywu od powierzchni stołu. Wtedy z pomocą przychodzi nam urządzenie PSTechnik Skater Scope, sprzęt, który sam w sobie wygląda jak definicja #Gearporn. Jest to system soczewek peryskopowych, dzięki którym możesz np. być skierowany kamerą przed siebie i jednocześnie patrzeć obiektywem w prawo. Niemożliwe? Też tak myślałem, ale słowo peryskop zobowiązuje. Nam umożliwił osiągnięcie bardzo niskiej perspektywy nad stołem oraz wejście w macro nie tracąc przy tym spójności look’u jaki dają Master Prime, ponieważ do Skater wpina się obiektywy, jest to tj. przedłużenie body kamery. Brzmi jak niezła jazda i tak jest. 

Koniec planowania. Budujemy!

Na kilka dni przed zaplanowanym dniem zdjęciowym ekipa budowy przystąpiła do budowy scenografii i malowania rekwizytów. Jest to proces w którym warto uczestniczyć i na bieżąco sprawdzać i akceptować kolejne etapy. Na zdjęciach nie ma czasu już na poprawki. Zaplanowałem około tygodnia na budowę elementów scenografii, pozyskiwanie rekwizytów i malowanie wszystkiego. Dzień przed zdjęciami rozpoczęła się budowa w studio i ustawianie gotowych setów. Mieliśmy ich do nagrania cztery i cały plan zajął nam 14h. Wszystko poszło zgodnie z planem. Nie pamiętam czy kiedykolwiek udało mi się odtworzyć storyboard z tak ogromną dokładnością. Zresztą zobaczcie sami w filmie making of, który znajdziecie na końcu artykułu. 

Postprodukcja obrazu i dźwięku

Postprodukcja dzieli się na: montaż offline, color grading, online oraz udźwiękowienie. Po zmontowaniu filmu w wersji offline i akceptacji z klientem nastał czas na mój ulubiony proces, czyli color grading. Przez to, że zazwyczaj nagrywa się wszystko w spłaszczonych profilach czyli w loga’ch, to jest to pierwsza okazja, żeby zobaczyć swoje dzieło w odpowiednich kolorach. Mój color grading odbył się w studio postprodukcyjnym VEIN z Piotrkiem Nowickim, którego uwielbiam i jest jednym z najlepszych kolorystów w Polsce. Dopracowaliśmy kolory, udało się też wyrównać wiele niedoskonałości tła i rekwizytów. Na pierwszy rzut oka można powiedzieć, że w tym filmie nie ma prawie co kolorować. Nic bardziej mylnego, pracowaliśmy nad tym bite 6 godzin bez przerwy i uwierzcie mi, że prawie robi różnicę.

Kolejnym krokiem postprodukcji to online, proces w którym można usunąć wszystkie tzw. babole, pyłki, niedoskonałości oraz naprawić ew. fuckup’y. My mieliśmy taki jeden. Aktorka, która kładła produkt w scenie z domino pojawiła się zbyt mocno ciałem w kadrze i to akurat w dublu, w którym wszystko najlepiej się udało. Już na planie zdecydowaliśmy, że rozwiążemy to w taki sposób, że weźmiemy z jednego dubla aktorkę, a z drugiego domino i połączymy w całość. Jak powiedzieli tak zrobili. Apropo domina. Było około 10 dubli, żeby w końcu Colostrum zastopowało przeziębienie jak należy. Poniżej gotowa reklama i making of. Skorzystaj również z możliwości zapisania się do subskrypcji i bądź na bieżąco z kolejnymi artykułami. Dla osób zapisanych darmowe webinary, które startują już niedługo. Wsiadaj do tego pociągu, nie pytam o bilet! 

MOJE WNIOSKI - TOP5

  • Starannie wybieraj twórców do projektu. Pracuj zawsze z ludźmi lepszymi od siebie
  • Zadbaj o treatment reżyserski. Daję olbrzymi wsad w scenariusz i zapobiega rozmijaniu się wizji.
  • Nigdy nie poddawaj się gdy wątpisz w siebie. Tylko determinacja jest drogą do sukcesu.
  • Nadzoruj wszystkie każdy proces powstawania filmu.
  • Nie oszczędzaj na color grading’u. Pomaga Ci podnieść production value Twojego filmu.

Film reklamy Genactiv + film making of

Kamil Przybylak

Producent reklamowy, reżyser, operator, montażysta. Architekt filmowy. Ponad 250 reklam na koncie. Doświadczony w projektach międzynarodowych dla takich marek jak Red Bull, BBC, CNN, Porsche. Perfekcjonista, maniak sprzętowy. Specjalista w zakresie content marketingu, strategii i komunikacji w internecie.

Dołącz do Newslettera

Zapisz się do newsletter'a, żeby być na bieżąco z naszym blogiem. Tylko dla osób zapisanych darmowe webinary.

    Kamil Przybylak

    Producent reklamowy, reżyser, operator, montażysta. Architekt filmowy. Ponad 250 reklam na koncie. Doświadczony w projektach międzynarodowych dla takich marek jak Red Bull, BBC, CNN, Porsche. Perfekcjonista, maniak sprzętowy. Prowadzi warsztaty filmowe m. in. na Państwowej Szkole Filmowej w Łodzi, Film Spring Open w zakresie nowoczesnych systemach stabilizacji kamer takich jak: Camera Car, dron, cablecam, gimbal. Specjalista w zakresie content marketingu, strategii i nowoczesnych sposobów komunikacji w internecie.

    Leave a Reply